Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

26 nye mastergrader

I går hadde jeg gleden av å være med på å feire årets 26 uteksaminerte masterkandidater ved Institutt for musikkvitenskap. Som i fjor og forfjor var det stor bredde i oppgavetemaer, og alle de oppmøtte studentene fortalte presist og med glød om sine prosjekter. Disse markeringene minner meg alltid på hvor viktig masterstudentene er for IMV. Ikke bare er masteroppgavene en viktig del og synlig resultat av forskningen ved instituttet, men studentene tar også med seg denne kunnskapen og erfaringen ut i samfunnet når de nå finner seg nye jobber....

May 5, 2015 · 3 min · 605 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Studer musikk ved UiO!

Årets søknadsfrist for høyere utdanning nærmer seg med stormskritt. Jeg vil herved oppfordre alle musikkinteresserte til å søke på vårt utmerkete bachelorprogram i musikkvitenskap, som i høsten kommer i nyrevidert utgave! Bachelorprogrammet i musikkvitenskap er en bred musikkfaglig universitetsutdanning, med mulighet til å fordype seg i ulike teoretiske, metodiske og genremessige retninger. Her studerer du med noen av landets fremste musikkforskere, utøvere og komponister. Som UiO-student får du også muligheten til å ta andre støttefag ved Norges største universitet, eller reise på utveksling til hundrevis av utenlandske partnerinstitusjoner....

April 12, 2015 · 2 min · 236 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

31 nye masteroppgaver

I går hadde jeg gleden av å være med på å feire årets 31 uteksaminerte masterkandidater her ved IMV. Som i fjor var det stor bredde i oppgavetemaer, og det var svært interessant å få høre beskrivelsene av alle de ulike oppgavene. Det minner oss om den faglige bredden hos både studenter og ansatte ved vårt institutt. Bare se her: Andersen, Marthe Hagberg: Aftonland - en studie av forholdet mellom tekst, musikk og opplevd mening Berg, Marius: Ideer om transcendens og forløsning i Gerhard Schjelderups verker Brevik, Kristin: Barn og unges forhold til å spille på konserter Bræin, Sigurd Jovik: Balkan utenfor Balkan: Hvordan opplever nordmenn balkanmusikk sammenlignet med balkanere?...

June 13, 2014 · 2 min · 374 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Musikkvitenskap uten noter?

Jeg gjengir her et innlegg jeg har skrevet til Ballade om noen av endringene vi gjør med undervisningen ved IMV: Etter oppslaget i Forskning.no tidligere denne uken har jeg fått mange spørsmål om det nå er slutt på noter ved Institutt for musikkvitenskap. Svaret er både ja og nei, og jeg skal her utdype dette. Gjennom alle år har partiturlesning og notebasert analyse vært inngangsporten til en musikk(vitenskapelig) utdannelse. Musikkforskningen har derimot i stor grad beveget seg vekk fra å bare studere musikk som noter, til å studere musikk som fenomen – som lyd, som bevegelse, som estetisk objekt, eller som psykologisk eller kulturell prosess....

June 13, 2014 · 2 min · 382 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Musikkvitenskapelige utdanningsprogrammer i Norge og Norden

På onsdag denne uken hadde jeg gleden av å delta på møte i Nasjonalt fagråd for musikk i Trondheim. Her presenterte jeg rapporten Musikkvitenskapelige utdanningsprogrammer i Norge og Norden. Rapporten er utarbeidet av Inger Helseth ved Institutt for musikkvitenskap. Innledning Musikkvitenskapelige universitetsprogrammer har i mange tiår vært en sentral del av den brede musikkutdanningen i Norge, og musikkvitere befinner seg mer eller mindre over alt i det norske musikk- og kulturfeltet....

May 2, 2014 · 6 min · 1189 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Digital humaniora ved Institutt for musikkvitenskap

Digital humaniora (“digital humanities”) er på alles lepper om dagen. Hva er musikkvitenskapens plass i digital humaniora, og kan man snakke om en “digital musikkvitenskap”? Her vil jeg forsøke å oppsummere aktiviteten ved IMV innenfor dette feltet. Hva er digital humaniora? Det florerer mange forskjellige definisjoner av hva som faller inn under betegnelsen digital humaniora, men de fleste er enige om at det dreier seg om bruken av digitale data og/eller databaserte metoder på humanistiske forskningsspørsmål....

February 25, 2014 · 4 min · 830 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Ny IMV-reklamevideo

Det nærmer seg årets studiesøknadsfrist, og jeg er stolt av å kunne vise frem instituttets nye reklamevideo: Videoen er laget av Camilla Smaadal, som også står bak videopresentasjonene av instituttets forskere. Målet med videoen er å nå ut bredt, slik at flest mulig potensielle søkere får vite om det spennende studietilbudet vi har her ved IMV. Det er flott å endelig kunne pensjonere vår gamle reklamevideo, som jeg selv var med å lage for ganske mange år siden....

February 25, 2014 · 1 min · 133 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Musikkvitenskap og tellekantene

For et par uker siden kom rapporten Evaluering af den norske publiceringsindikator. Hovedkonklusjonen er at tellekantsystemet i det hele har fungert etter planen, men at det er noen utfordringer. Rapporten er utarbeidet av Dansk center for forskningsanalyse ved Aarhus universitet på oppdrag av Universitets- og høgskolerådet (UHR). For de som ikke orker å lese selve rapporten i sin helhet, ligger det også ute en presentasjon som gir en noe mer kortfattet fremstilling av hovedfunnene....

February 7, 2014 · 4 min · 799 ord · ARJ
Instituttleder Alexander Refsum Jensenius

Noen tanker om MOOCs

DML-gruppen ved USIT har et eget prosjekt gående på MOOC, og har blant annet skrevet om produsent- og konsumentrollen i MOOCs. Et argument som jeg stadig møter er “Hvorfor skal UiO tilby en MOOC i når allerede tilbyr dette gjennom verdens største fagperson på området”, og det er et godt argument. La det være sagt at jeg tror at UiO kan tilby enkelte emner bedre enn noen andre i verden, men argumentet står likefullt....

November 12, 2013 · 2 min · 260 ord · ARJ

SAK-prosess om musikkteknologi i Norge

Årets utgave av Musikkteknologidagen(e) 2013 var i år viet en pågående SAK-prosess (samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon) om musikkteknologiens plass i høyere utdanning, forskning og utvikling i Norge. I denne sammenhengen definerer vi musikkteknologi bredt, som en samlebetegnelse for fagretninger hvor musikk og teknologi på forskjellig måte spiller sammen. Det som kjennetegner dagens aktivitet innenfor musikkteknologifeltet i Norge, er at den har vokst frem mer eller mindre tilfeldig, avhengig av enkeltpersoners entusiasme og institusjonenes skiftende prioriteringer....

November 12, 2013 · 2 min · 396 ord · ARJ