DML-gruppen ved USIT har et eget prosjekt gående på MOOC, og har blant annet skrevet om produsent- og konsumentrollen i MOOCs.
Et argument som jeg stadig møter er “Hvorfor skal UiO tilby en MOOC i
når allerede tilbyr dette gjennom verdens største fagperson på området”, og det er et godt argument. La det være sagt at jeg tror at UiO kan tilby enkelte emner bedre enn noen andre i verden, men argumentet står likefullt. Likevel er ikke dette et argument som taler imot bruk av MOOCs på UiO, snarere tvert imot!
Det er flere grunner til at jeg ser at det kan være aktuelt å tilby en MOOC:
- For nisjeemner med få studenter, hvor det ikke er ressurser til å tilby et fullt emne hvert semester/år, vil en MOOC kunne være en ressurs for å gi studentene et tilbud. Her kan ferdig innspilte forelesninger fra UiO (og også andre MOOCs) kunne være et basistilbud, supplert med gruppeundervisning og veiledning av en lærer i et klasserom ved UiO
- For emner hvor vi ved UiO sitter med kompetanse i verdensklasse, så vil vi kunne tilby noe som andre er opptatt av
- Selv om mer undervisning foregår på engelsk, er min erfaring at mange studenter, og da særlig på bachelornivå, foretrekker undervisning på norsk. Her er det vi som er best egnet til å tilby et norskspråklig MOOC-alternativ
Noen lenker til artikler om temaet:
Dagens næringsliv skriver om Akademia 2.0
Uniforum skriver at Fenomenet MOOC er på vei til UiO
Tidligere rektorkandidat Torkil Vederhus skriver at man må møte MOOCs med åpne armer.