Denne uken hadde jeg gleden av å åpne og være med på første dag av Symposium om populærmusikk og kjønn ved IMV, organisert av forskningsprosjektet Populærmusikk og kjønn i en transkulturell kontekst ledet av Professor Stan Hawkins. Prosjektet beskriver seg selv slik:
Forskningsprosjektet vil undersøke hvordan de kulturelle aspektene ved musikken påvirker våre forestillinger om kjønn. Fokus er på musikk som en kjønnet aktivitet, og prosjektet vil gjennomføre en rekke case-studier, både nasjonalt og internasjonalt. Prosjektet er tverrfaglig og kombinerer musikkvitenskap, sosiologi, medievitenskap, kjønnsstudier og sosialantropologi. Dette er et av de første prosjektene av sitt slag i Europa.
Både den internasjonale og tverrfaglige profilen av prosjektet kom tydelig frem på den første dagen av symposiet. Først ut var professor Will Straw fra McGill University, som holdt en forelesning om tre kvinnelige, canadiske artister som har preget listene over de mestselgende albumene gjennom alle tider: Alanis Morisette, Celine Dion og Shania Twain. Det var veldig spennende å høre hans refleksjoner rundt hvordan og hvorfor akkurat disse tre kvinnene fra Canada har klart å oppnå internasjonal stjernestatus.
Deretter fulgte en presentasjon av IMV-professor Stan Hawkins og IMV-postdoktor Mats Johansson, med fokus på transkulturell identitet hos tre av de siste fem bidragene fra Norge i Melodi Grand Prix, inkludert Alexander Rybaks bidrag som faktisk nådde helt opp i den internasjonale konkurransen.
Det siste bidraget på første dag av symposiet ble holdt av førsteamanuensis Barbara Bradby fra Trinity Collge i Dublin. Hun holdt en forelesning om popidolet Justin Biebers’ musikalske samarbeid med den amerikanske rapperen Ludacris.
Selv om jeg dessverre ikke fikk med meg resten av symposiet, var det veldig inspirerende å få litt mer innblikk i et av våre pågående forskningsprosjekter.